Search
Close this search box.
سرعت شاتر در عکاسی
سرعت شاتر در عکاسی چیست

سلام ودرود خدمت کاربران عزیز فارس گرافیک . در قسمت های قبلی از آموزش عکاسی در مورد مفاهیم اولیه عکاسی پرداختیم که مثلث نوردهی یکی از مباحث واجبی بود که باید درمورد آن بدانید . بنابراین می‌دانید که نور چه نقش مهمی در عکاسی دارد. برای داشتن یک عکس خوب باید میزان وارد شدن نور به لنز و سنسور دوربین را کنترل کرد. با سرعت شاتر در عکاسی و اهمیت آن نیز آشنا شدید در این مقاله سعی داریم در مورد سرعت شاتر در عکاسی اطلاعات بیشتری به شما بدهیم. با ما همراه باشید .

سرعت شاتر در عکاسی چه کاربردی دارد ؟

سرعت شاتر میزان باز بودن شاتر و همچنین اندازه گیری زمان این باز بودن است. در واقع این تایمر برای ورود نور به دوربین ساخته شده و همان چیزی است که وقتی می‌خواهید حرکت را در تصویر نشان دهید استفاده می‌کنید. اساسی ترین تعریف سرعت شاتر این است که مدت زمان شاتر برای باز و بسته شدن چقدر است. بنابراین سرعت شاتر در عکاسی موضوع بسیار مهمی است. سه قسمت اصلی قابل تنظیم دوربین شما ایزو، دیافراگم و سرعت شاتر است. سرعت شاتر و دیافراگم در عکاسی در کنار یکدیگر، چیزی است که میزان نوردهی را تنظیم می‌کند.

سرعت شاتر چیست

علاوه بر کنترل نور از سرعت شاتر به صورت هنری نیز استفاده می‌شود. برای عکاسی از عملکرد بازی هاکی می‌توانید از سرعت شاتر بسیار سریع استفاده کنید یا از سرعت کمتری استفاده کنید تا تیرگی حرکتی ناشی از آب جاری ایجاد شود.

سرعت شاتر در عکاسی چگونه اندازه گیری می‌شود؟

سرعت دیافراگم با افزایش زمان از ثانیه کامل تا کسری از ثانیه اندازه گیری می‌شود (گاهی اوقات تا 1/8000). هرچه مخرج سرعت شاتر بزرگتر باشد، شاتر سریعتر باز می‌شود و در معرض نور کمتری وارد سنسور دوربین می‌شود. هنگامی که از سرعت شاتر کمتری استفاده می‌کنید، دیافراگم طولانی‌تر باز می‌شود و سنسور تصویر در معرض نور است.

سرعت شاتر در عکاسی

 به طور معمول، از سرعت شاتر آهسته تر از 1/60 استفاده نمی‌شود زیرا پایین‌تر از این مقدار باعث تار شدن تصویر خواهد شد. در خاطر داشته باشید،  زمانی که از سرعت شاتر آهسته‌تر از 1/60 استفاده می‌کنید، برای تثبیت دوربین یک سه پایه به چیزی شبیه به آن نیاز دارید.

چگونه سرعت شاتر را تنظیم کنیم؟

هر دوربین طیف وسیعی از سرعت شاتر از پیش تعیین شده در دسترس دارد. سرعت شاتر در اکثر دوربین‌ها  عبارتند از: 1/40 ، 1/60 ، 1/125 ، 1/250 ، 1/500 ، 1/1000 ، 1/2000 و غیره. سرعت شاتر در دوربین شما معمولاً به صورت اعداد کامل نمایش داده می‌شود. بنابراین نمایشگر 125 در واقع 1/125 ثانیه است. برای علائم نقل قول از سرعت شاتر معمولا از یک ثانیه یا بیشتر استفاده می‌شود. به عنوان مثال، 2 ثانیه ممکن است به عنوان 2”0 نمایش داده شود.

تنظیم سرعت شاتر در دوربین
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

دسته بندی فروشگاه سایت

استفاده از امکان جستجو محتوای بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد.

دسته بندی وبسایت