Search
Close this search box.
مصاحبه با محمد رحیم نواز
مصاحبه با محمد رحیم نواز

 

با سلام خدمت تمامی بازدید کنندگان و علاقه مندان گرافیک در این بخش از سایت فارس گرافیک سعی داریم با مصاحبه با طراحان سرشناس گرافیک بخشی از بیوگرافی ، نمونه کار و تجربیات این عزیزان را در اختیار شما قرار دهیم .

اینبار از محمد رحیم نواز طراح خوش فکر ، خوش سلیقه ، اهل مطالعه و خوش اخلاق دعوت کردیم که دقایقی وقتشون رو برای مصاحبه در اختیار ما قرار دهند امیدوارم خوشتون بیاد

در ادامه با ما باشید…

? ابتدا خودتان را کامل معرفی کنید :

محمد رحیم‌ نواز هستم، متولد اردیبهشت شصت و شش از تهران.

? چه شد که به دنیای گرافیک وارد شدید؟

در دوران نوجوانی موقعیت اینو داشتم که عضوی از یک تیم اجرایی نمایشگاه‌ های هنری باشم . این نمایشگاه‌ ها، تلفیقی از آثار گرافیکی و نقاشی و مجسمه‌سازی و… بودند. از همون زمان ،به مرور به تجربه کردن و امتحان کردنِ هنرهای مختلف پرداختم و در آخر از میون همشون ، جذب دنیای طراحی و گرافیک شدم و تصمیم گرفتم بصورت تجربی و با تمرین‌های شخصی و مطالعه ، در حد خودم تسلط پیدا کنم به این هنر دوست داشتنی.

?شروع فعالیت حرفه ای شما چه زمانی بود؟

تقریبا از سن بیست سالگی در کنار کار های گرافیکی معمول ، شروع به کار صفحه‌ بندیِ مجله و کتاب کردم و وارد این بازار طراحی شدم.

? میتونیم چند نمونه از طرح های اولیتون رو به نمایش بگذایم؟

طرح‌های ابتدایی من بصورت دستی بود که متاسفانه در حال حاضر دسترسی بهشون ندارم.

?طراحی گرافیک چه مقدار از نیاز های مالی شما را تامین میکنه؟

تو زمان‌های مختلف، تفاوت داشته. بین پنجاه تا صد در صد.

? چقدر خلاقیت توی کاربراتون مهمه؟

مشخصه که هنر بدون خلاقیت و نوآوری اصلا معنایی نداره. سعی می‌کنم همیشه بیشترین انرژی‌ ام رو صرف این قسمت کنم و وقت زیادی رو برای تمرین و افزایش قدرت خلاقیتم اختصاص بدم . همیشه وقتی پشت مانیتور می‌نشینم و شروع به طراحی میکنم که قبلش توی ذهنم حتما هفتاد درصد اون طرح و کار رو ساخته و پرداخته کرده باشم.

? به چه رنگی علاقه دارید و چرا؟

فضای سفید رو توی کارها خیلی دوست دارم و تا اونجایی که امکان داشته باشه ازش استفاده می‌کنم حتما. به خاطر همین همیشه به رنگ سفید احترام میگذارم.

? اگه طراح نبودید دوست داشتید چکاره باشید؟

با این اوضاع جامعه ، دوست داشتن کار دیگه به نظرم مهم نیست. همین که کاری باشه رضایت بخشه.

?قوانین ذهنی و هنری خود شما مهم تر است یا بازخوردی که از دید طرفدار ها میگیرید؟

کسی که وارد حیطه‌ ی هنر میشه، وظیفه‌ اش این نیست که ببینه مردم و مخاطب چی دوست دارن و چی می‌خوان، تا همون رو عرضه کنه! این یه تفکر غلط و اشتباهی هست که متاسفانه تو جامعه‌ی ما و بین هنرمندان ،خیلی شدید حکم‌ فرمایی میکنه و نتیجه‌ای جز پسرفت و به ابتذال کشیده شدن هنرها نداشته و نداره. هنرمند وظیفه داره مطالعه کنه، تجربه کنه، تمرین کنه و سطح هنرش رو بالاتر از اندازه‌ ی معمول ببره و مردم را هم مجبور کنه تا سطح انتظارشون از هنر رو افزایش بدهند. به عبارت بهتر هنرمند باید تلاش کنه تا به پله‌های بالاتر هنری برسه و با عرضه‌ی کارهاش دست مخاطب رو بگیره و اونارو هم بالاتر بیاره. ولی خب، بیشتر عزیزان (در همه‌ی زمینه‌ های هنری) ترجیح میدن چیزی رو عرضه کنن که مخاطبش دوست داره. به خاطر محبوبیت بیشتر ، درآمد بیشتر ، زحمت کمتر و مسائل دیگه…
من در حال حاضر در اون قسمت تمرین کردن و کسبِ تجربه و مطالعه هستم و امیدوارم در آینده بتونم اونجوری که باید و درسته ، فعالیت کنم.

بخشی از نمونه کار های محمد رحیم نواز:

?چه نظر یا راه کاری برای ارتقای واژه گرافیست دارید؟

بارها دیدم و شنیدم که دوستان گرافیست گلایه‌ مندند از اینکه چرا هر کسی با نصب یک نرم‌ افزار فتوشاپ و چهار تا فیلتر انداختن و مونتاژ عکس، خودش رو گرافیست محسوب میکنه. مثل جواب سوال قبلی‌تون من فکر میکنم مشکل از جایی به غیر از خود هنرمندان نیست که سطح کارها رو اونقدر پایین آوردن تا جایی که وارد شدن بهش راحت و بی دردسر شده. این مشکل تا حدودی در بیشتر زمینه‌های هنری هست. هم در سینما ، هم در موسیقی ، هم در عکاسی و ….

? دانش آموز زرنگی بودین یا خیر ؟

اصلا

? به طور متوسط روزانه چه مقدار وقت خود را صرف گرافیک می کنید؟

زمان خاصی نداره. ولی همیشه سعی میکنم بیشتر از ۵ یا ۶ ساعت نشه.

? چه درخواستی از مردم / مسئولین و … دارید :

گلایه‌ ای نیست چون گوش شنوایی نیست. ولی از همه مردم و هنرمندان میخوام برای خودشون و وقتشون و هنرشون ارزش قائل بشن و راضی به هر چیزی نشن.

? راه های ارتباطی:

تلگرام:   t.me/rahimnavaz

اینستا: instagram.com/rahimnavaz

?نظر شما در مورد فارس گرافیک:

همین که دغدغه‌ ی گرافیک رو دارید، کارتون با ارزش و دوست داشتنی هست. امیدورام فضایی رو تهیه کنید که باعث بشه دوستداران گرافیک از راه درست و اصولی‌ اش وارد این هنر جذاب بشن. ممنونم ازتون

فارس گرافیک:  ممنون از اقای رحیم نواز که دعوت ما را پذیرفتند و وقت گرانبهایشان را در اختیار ما گذاشتند

دیگر مصاحبه های این سایت را در این بخش می توانید ببینید: خانه طراحان

امیدوارم که از این گفت و گو لذت برده باشید چنانچه پیشنهاد یا انتقادی نسبت به انجام مصاحبه ها دارید در بخش دیدگاه های همین پست یا قسمت (تماس با ما) با فارس گرافیک در ارتباط باشید

4/5 - (7 امتیاز)

3 پاسخ

  1. بسیار دوستداشتنی است
    من یه بار کانالشون را گم کردم برای بدست آوردنش
    ۴۵۰۰یورو ضرر کردم
    اون روز برام سخت بود
    اما الان که گذشته هیچ حسرتی ندارم.
    خیلی گلی کاکو🌹

  2. من کارهای جناب رحیم نواز رو دنبال میکنم به نظرم ایشون علاوه بر هنر و خلاقیت هنریشون یه روشنفکر و اندیشمند فوق العاده هستند که کمتر توی هنرمندها چنین چیزی یافت میشه که من به شخصه نه فقط بخاطر هنرشون که بدلیل اندیشه زیبا و عمیق و روشن بینشون کارهاشون رو دنبال میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

دسته بندی فروشگاه سایت

استفاده از امکان جستجو محتوای بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد.

دسته بندی وبسایت