Search
Close this search box.
دانلود فونت فارسی استاندارد سازی شده

دانلود فونت فارسی استاندارد سازی شده

 

درود بر شما کاربران و بازدید کنندگان محترم سایت فارس گرافیک ، مجموعه فونت فارسی استاندارد سازی شده توسط شورای عالی اطلاع ‌رسانی را برای شما عزیزان آماده کردیم تا استفاده نمایید.

 

مشخصات:

  • فرمت: TTF
  • حجم: ۳٫۶۸ MB

 

به نقل از :دبیر خانه شورای عالی اطلاع رسانی

۳۹فونت متنی و گرافیکی فارسی پس از اصلاح و استاندارد سازی، برای استفاده علاقه ‌مندان در وب‌گاه scict.ir ارائه شد.
به گزارش واحد ارتباطات دبیرخانه شورای عالی اطلاع ‌رسانی، فونت‌های فارسی اغلب در انطباق با استانداردهای ملی و بین‌المللی و همچنین از نظر قواعد زیبا شناختی، کاستی‌های بسیاری دارند. از این رو کارگروه خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای دبیرخانه شورای عالی اطلاع ‌رسانی، اصلاح و استاندارسازی ۳۹ خانواده فونت فارسی را در دستور کار خود قرار داد.
از مهم‌ ترین ویژگی‌ فونت‌های اصلاح شده می‌توان به تنظیم درهم ‌رفتگی (kerning) حروف و کاهش تقریبا ۱۰ درصدی طول متن در برخی فونت‌ها اشاره کرد که در کنار افزایش زیبایی متن، کاهش حجم صفحات یک کتاب، کاهش مصرف کاغذ و هزینه را موجب می‌شود.
پشتیبانی از نیازهای خاص زبان‌های هم‌ خانواده فارسی مانند عربی، پشتو، اردو و کردی نیز از دیگر ویژگی‌ فونت‌های اصلاح شده محسوب می‌شود که با چنین رویکردی شاهد حفظ و افزایش نفوذ فرهنگی در کشورهایی که از این زبان‌ها استفاده می‌کنند، خواهیم بود.
تصحیح محل اعراب، امکان درج فونت در فایل‌های PDF ، مطابقت با آخرین نسخه استاندارد یونی‌کد، استاندارد ملی ۶۲۱۹، استاندارد‌ Adobe Glyph Naming نیز در فونت‌های یاد شده انجام شده است.
همچنین مناسب سازی حالت نرمال ۱۰ فونت از این مجموعه مانند لوتوس، بدر و نازنین برای استفاده در وب در اندازه ۵ Pt انجام شده است.
گفتنی است در این مجموعه سعی شده است برای برخی از فونت‌های پرکاربرد مانند لوتوس اگر غیر از حالت نرمال حالت‌های ایتالیک و بولد نیز وجود دارد ، استاندارسازی صورت گیرد، بنابراین این مجموعه بالغ بر ۵۹ حالت مختلف از ۳۹ فونت فارسی است.

اگر باورتان بر این است که :
فونت استاندارد و بدون اشکال میتواند به بهترین شکل خود را به عنوان یکی از مهمترین عناصر یک پوستر(از هر نوع ، فرم و فرمتی) نشان دهد.
پیشنهاد میکنم از این فونتها استفاده کنید (چه در طراحی پروژه های گرافیک و چه در استفاده برای صفحات وب ) و در برخی موارد خاص در پروژه های طراحی از فونتهای این مجموعه مثل فونت یکان بلد حتما استفاده کنید.شک نکنید با کمی سلیقه می توانید با تبدیل فونت به یک وکتور در فتوشاپ ، شکل زیبا و متفاوت و بی نظیرتری از آن را نشان دهید.گرچه در برخی از موارد من وقتی از این فونت ها استفاده کردم اشکال هایی که در فونتهای سری B بوده را باز هم در این فونتها دیدم.اما در نهایت ، با توجه به اینکه زبان فارسی تا به حال هرگزدر سیستم عاملهای مختلف به درستی از نظر فونت و فرمتهای رایج فونت پشتیبانی نشده و بطور مثال شرکتهایی مثل مایکروسافت به دلایلی ، استاندارسازی فونت فارسی را در ویندوز انجام نداده اند ، داشتن اینچنین پکهایی که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد ، غنیمت است.
می توانید این مجموعه را به صورت رایگان دانلود و از آن ها استفاده کنید.
در نظر داشته باشید پس از نصب و انتقال آنها به پوشه ی فونت ویندوز ، برای استفاده از این فونتها در قسمتی که می خواهید نام آنها را جستجو کنید باید بدنبال حروف IR باشید.

نمونه:  IRYekan

فهرست فونتهای این مجموعه به شرح زیر است:

  1. لوتوس
  2. بدر
  3. نازنین
  4. میترا
  5. تیتر
  6. کامپست
  7. رویا
  8. ترافیک
  9. یاقوت
  10. زر
  11. یکان
  12. الهام
  13. هما
  14. امیر
  15. نازلی
  16. کودک
  17. ارشیا
  18. فرناز
  19. فردوسی
  20. زیتون
  21. کامران
  22. دست نویس
  23. مریم
  24. نرگس
  25. انتظار
  26. خراسان
  27. آبان
  28. ممتاز
  29. پویا
  30. دوات
  31. سینا
  32. تبسم
  33. تهران
  34. مشهد
  35. مهر
  36. نسخ
  37. جدید
  38. نماد
  39. شیراز


در این مجموعه سعی شده است موارد زیر رعایت گردد:

  1. مطابقت با آخرین نسخه استاندارد یونیکد
  2. استاندارد ملی ۶۲۱۹
  3. استاندارد Adobe Glyph Naming
  4. وجود کلیه نویسه‌ها و گلیف‌های مشخص شده در این استانداردها
  5. تصحیح محل اعراب بر اساس استاندارد ۶۲۱۹ به‌علاوه الف مقصوره پائین و ترکیب اعراب‌ها برای تمام حروف
  6. تنظیم کرنینگ (درهم ‌رفتگی حروف) برای همه حروف
  7. مناسب‌سازی صورت نرمال ۱۰ فونت اول فهرست فوق برای استفاده در وب برای سایز ۵ فونت

کلیۀ حقوق این اثر متعلق به دبیرخانۀ شورای عالی اطلاع‌رسانی است.

 

 

“دانلود از سرور قدرتمند “فارس گرافیک”

4.7/5 - (4 امتیاز)

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

دسته بندی فروشگاه سایت

استفاده از امکان جستجو محتوای بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد.

دسته بندی وبسایت