Search
Close this search box.
ایزو در عکاسی چیست
ایزو در عکاسی چیست

در قسمت قبلی در مورد مثلث نوردهی در عکاسی صحبت کردیم. بنابراین می‌دانید که نور چه نقش مهمی در عکاسی دارد. برای داشتن یک عکس خوب باید میزان وارد شدن نور به لنز و سنسور دوربین را کنترل کرد. با ایزو (ISO) و اهمیت آن نیز آشنا شدید در این مقاله سعی داریم در مورد ایزودر عکاسی اطلاعات بیشتری به شما بدهیم.

حساسیت سنسور دوربین یا ایزو در عکاسی چیست؟

ایزو حساسیت دوربین به نور را اندازه گیری می‌کند. دوربین‌های دیجیتال نوری را که سنسور تصویر می‌خورد را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. این سیگنال‌ها برای پردازش تصویر استفاده می‌شود. حساسیت ISO با تقویت سیگنال افزایش می یابد. اندازه گیری ISO توسط سازمان بین المللی استاندارد سازی ایجاد شده است.

ایزو در عکاسی

تنظیم ایزو در عکاسی با دوربین های قدیمی

مهم است که عکاسان از تمام سطوح مهارت، از توانایی استفاده از حساسیت به ISO بهره‌مند باشند. قبل از اینکه به عکاسی دیجیتال مدرن بپردازیم، می‌خواهیم به نحوه استفاده ISO با دوربین های قدیمی که از فیلم در آن استفاده می‌شد؛ بپردازیم. در دوره قبل از اختراع دوربین های دیجیتال، عکاسان فیلم دوربین را بر اساس ASA یا سرعت فیلم خریداری می‌کردند. این مفاهیم در دوربین‌های قدیمی معادل ایزو در عکاسی مدرن بوده‌است. فیلم ASA در آن زمان یک اندازه گیری عددی از حساسیت فیلم به نور بود و در اعداد مختلف از 100 تا 800 نمایش داده می‌شد (هر چند ASA کندتر و سریع‌تر نیز در دسترس بود).

فیلم asa

ISO جایگزین ASA می‌شود

سرانجام ASA با ISO جایگزین شد. ISO مانند ASA، دوربین را نسبت به نور حساس می‌کند. دامنه حساسیت متوسط ​​ISO تقریبا 100 تا 1600 است. برخی از دوربین های دیجیتال دارای محدوده ISO از 100 تا بیش از 100،000 ISO هستند.  ایزو میزان نور مورد نیاز برای یک عکس خوب را تعیین می‌کند. دقیقاً مانند فیلم، هرچه عدد ISO پایین تر باشد، نور بیشتری لازم خواهید داشت تا بتوانید تصویری صحیح در معرض دید داشته باشید. وقتی که به نور بیشتری نیاز داشته باشید، می‌‍توانید از سرعت شاتر آهسته‌تر استفاده کنید. بنابراین هنگامی که نور کافی وجود دارد (مانند نور آفتاب) یا اگر دوربین  بر روی سه پایه سوار است، از محدوده ISO کم 100 تا 200 استفاده می‌شود. اگر برای چیزی مانند عکاسی ورزشی به سرعت شاتر سریعتر نیاز دارید، باید از ایزو بالاتر استفاده کنید (حتی اگر روزی آفتابی باشد). در نور کم به ISO بالاتری احتیاج دارید.

ایزو را چگونه تنظیم کنیم؟

هنگامی که تنظیم ایزو خود را دو برابر می‌کنید (مثلا از 100 به 200 ) دوربین شما به همان نوردهی نیاز دارد. اگر سرعت شاتر 1/125 را در 100 ISO داشته باشید، افزایش حساسیت ISO به 200 و تغییر سرعت شاتر در 1/250 ، همان تصویر را به ما خواهد داد. عکاسان از عکاسی با ایزو بالاتر برای عکاسی ورزشی و مسابقات ورزشی استفاده می‌کنند. بنابراین اهمیت ایزو در عکاسی را درک کردید. تولید می کنند. دوربین های دیجیتال SLR نسبت به دوربین های کم حجم در ISO های بالاتر عملکرد بهتری دارند. خوشبختانه پردازش کاهش نویز داخل دوربین های دیجیتالی همچنان در حال بهبود است که به عکاسان اجازه می دهد تا در ISO های بالاتر با نویز کمتر از همیشه عکس بگیرند. / ایزو در عکاسی /

تنظیم ایزو در دوربین
لطفا به این محتوا امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

دسته بندی فروشگاه سایت

استفاده از امکان جستجو محتوای بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد.

دسته بندی وبسایت