Search
Close this search box.
مثلث نوردهی در عکاسی
مثلث نوردهی در عکاسی

اگر می‌خواهید عکس‌های بی‌نظیری بگیرید، نیاز به درک درستی از مثلث نوردهی در عکاسی دارید. این مثلث پایه و اساس عکاسی است. اگر تازه عکاسی رو شروع کرده‌اید، می‌توانید با استفاده از تنظیمات خودکار دوربین دیجیتال خود عکس‌های خوبی بگیرید. اما اگر می‌خواهید عکس‌های بهتر و حرفه‌ای تری بگیرید، باید درک کاملی از مفهوم نوردهی داشته‌ باشید. دانستن اینکه بر اساس شرایط چه تنظیماتی نیاز دارید تا عکس مورد نظر خود را بگیرید، بهترین کار برای شروع عکاسی است.

مثلث نوردهی در عکاسی چیست؟

مثلث نوردهی در عکاسی مفهومی مربوط به نور است. اینکه چه مقدار نور وارد سنسور دوربین دیجیتال شما بشود و تصویر را ایجاد کند. مثلث نوردهی در عکاسی مانند یک چتر است که تاریکی و روشنی یک عکس را مشخص می‌کند. در این مفهوم سه عامل و تعریف اصلی وجود دارد: دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو (ISO). مثلث نوردهی در سرچشمه عکاسی است. اگر با این مفاهیم آشنا شویم و از آن استفاده کنیم می‌توانیم عکس‌های بهتری بگیریم.

سرعت شاتر از مثلث نوردهی در عکاسی

سرعت شاتر همانطور که از نام آن پیدا است، مدت زمانی است که نور به سنسور برخورد می‌کند. این مقدار به صورت کسری از ثانیه اندازه گیری می‌شود. در واقع این مدت زمان باعث می‌شود شاتر دوربین باز بماند تا نور بیشتری به داخل سنسور بتابد. بنابراین اگر می‌خواهید عکس‌های روشن‌تری داشته باشید باید سرعت شاتر را کند کنید. البته به این کار به این سادگی نیست چون با کند کردن سرعت شاتر دوربین حساسیت بیشتری به لرزش خواهد داشت و ممکن است، عکس شما تار شود.

سرعت شاتر در عکاسی

حساسیت سنسور دوربین یا ایزو در عکاسی

ایزو در عکاسی به میزان حساسیت سنسور دوربین به نور گفته می‌شود. بنابراین هرچه حساسیت نور بیشتر باشد، عکس روشنتری خواهیم داشت. واحد اندازه گیری ایزو عدد است. این عدد از 100 شروع شده و تا 12000 نیز ادامه دارد.

ایزو در عکاسی

دریچه دیافراگم در عکاسی

دیافراگم در عکاسی مفهومی است که تا حدود بسیار زیادی شبیه به عنبیه چشم است. دیافراگم با باز و بسته شدن حد و میزان نوری که از لنز عبور می‌کند را تعیین می‌کند. این‌ موضوعات تعاریف اصلی در مورد مثلث نوردهی در عکاسی است. ممکن است در ابتدا کمی گیج کننده باشد. با این حال با درک صحیحی از این تعاریف شما آماده هستید که کار خود را برای عکاسی شروع کنید. در مقاله‌های بعدی این مفاهمیم را بهتر توضیح خواهیم داد.

مثلث نوردهی در عکاسی چیست و چه مفاهیمی دارد؟

راهنمای خرید دوربین عکاسی حرفه ای

لطفا به این محتوا امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

دسته بندی فروشگاه سایت

استفاده از امکان جستجو محتوای بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داد.

دسته بندی وبسایت